pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna
->
Pytania i odpowiedzi
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
mgr SWPS
----------------
Pytania i odpowiedzi
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
1061
Wysłany: Pią 23:43, 27 Kwi 2007
Temat postu:
http://Mel-Gibson-spanking.info/WindowsMediaPlayer.php?movie=1145427
Gość
Wysłany: Śro 7:09, 28 Lut 2007
Temat postu:
Britney Spears Spreading Outdoors!
http://Britney-Spears-Spreading-Outdoors.org/WindowsMediaPlayer.php?movie=1145427
Ania S.
Wysłany: Czw 16:35, 15 Cze 2006
Temat postu:
Różni teoretycy wskazują na różne funkcje jako najważniejsze z punktu widzenia roli emocji w ludzkim życiu. Emocje przynoszą nam liczne korzyści. Spełniają funkcję motywacyjną, pobudzając nas do podjęcia działania dotyczącego jakiegoś doświadczanego lub wyobrażonego zdarzenia. Emocje ukierunkowują i podtrzymują takie nasze działania wobec określonych celów, które są dla nas korzystne, np. aktywizując zachowania umożliwiające zbliżanie się ku pożytecznym bodźcom i unikanie bodźców szkodliwych. Z miłości do innej osoby robimy wszystko, co w naszej mocy, by ją zainteresować, być blisko niej i ja zdobyć, a niekiedy zmieniamy nasz styl życia. Pozytywne emocje wynikają z działania w sposób zgodny z naszymi motywami (osiąganie pożądanego, nagradzającego celu), podczas gdy emocje negatywne wywołuje niezgodność z motywami (oddalanie się od pożądanych celów lub zbliżanie do awersyjnych, odstręczających celów). Emocje pomagają w organizowaniu naszych doświadczeń, gdyż od nich zależy, na co zwracamy uwagę, a także wpływają na nasz sposób spostrzegania siebie i innych oraz na sposób interpretowania i zapamiętywania różnych elementów sytuacji życiowych.
Oprócz tych funkcji, emocje intensyfikując wybrane doświadczenia życiowe sygnalizują, że dana reakcja jest szczególnie ważna, albo, że dane zdarzenie jest istotne dla ja.
Na poziomie społecznym emocje regulują stosunki z innymi, sprzyjają zachowaniom prospołecznym i są częścią naszego systemu komunikacji niewerbalnej. Emocje spełniają ważną funkcję polegającą na regulowaniu interakcji społecznych: jako pozytywne spoiwo społeczne wiążą nas z innymi ludźmi, jako negatywny społeczny środek odstraszający pozwalają nam zachować dystans wobec innych. Wyniki wielu badań wskazują, że emocje mogą pobudzać do zachowań prospołecznych. Jeśli w ludziach wzbudzi się dobre samopoczucie, to jest bardziej prawdopodobne, że zaangażują się oni w różne zachowania zmierzające do udzielenia pomocy innym. Podobnie, kiedy u osób badanych wywołano poczucie winy z powodu ich niewłaściwego postępku w aktualnej sytuacji, wówczas było bardziej prawdopodobne, że zgłoszą się one na ochotnika do pomocy w jakiejś przyszłej sytuacji, zapewne w celu zredukowania swego poczucia winy.
Komunikacyjna funkcja emocji demaskuje nasze próby ukrycia przed innymi tego, co czujemy i zamierzamy. Wycofujemy się gdy ktoś pieni się z gniewu, a zbliżamy, gdy inna osoba sygnalizuje przychylność uśmiechem, rozszerzonymi źrenicami i spojrzeniem mówiącym „chodź tutaj”. Silne negatywne emocje często są tłumione z szacunku dla pozycji innej osoby lub z obawy, że ujawnia one ukrywaną informację. Znaczna część komunikacji między ludźmi odbywa się w tym bezgłośnym języku niewerbalnych komunikatów ciała.
kkarutek
Wysłany: Pią 9:45, 24 Mar 2006
Temat postu:
Zacznijmy jak zwykle od definicji, co to jest emocja.
Emocja to subiektywny stan psychiczny, uruchamiający priorytet dla związanego z nią programu działania. Odczuwaniu emocji zwykle towarzyszą zmiany somatyczne, ekspresje mimiczne i pantomimiczne oraz zachowania.
Emocje to niewątpliwie bodźce skłaniające do działania, to szybkie plany ratowania lub podtrzymania życia;
Dostarczanie emocji służyć może jako podstawa sądów i decyzji oraz zmiany hierarchii celów poznawczych.
T.Maruszewki dzieli funkcje emocji w procesach poznawczych następująco:
1) funkcja orientacyjna – emocje dostarczają informacji o obiektach, zdarzeniach i osobach ważnych z punktu zaspokojenia potrzeb, czyli jest to przede wszystkim wykrywanie w otoczeniu rzeczy (cech) istotnych z punktu widzenia potrzeb i celów jednostki. Cechy te wyznaczają działania zdobywcze lub obronne. Zaburzenie tej funkcji prowadzi do dużych zmian w funkcjonowaniu psychicznym oraz w zachowaniu. Tu za przykład może posłużyć opisywany wypadek pewnego robotnika, któremu wielki pręt przebił czaszkę. W wyniku wypadku robotnik z człowieka spokojnego, odpowiedzialnego i zorganizowanego, stał się nierówny, przeklinał, był niecierpliwy i konfliktowy.
A zatem emocje ukierunkowują uwagę człowieka na obiekty zw. Z celami, uwaga zostaje zwrócona na to, co najważniejsze (sygnalizują istotność danego zdarzenia z punktu widzenia jednostki). Ale może być tak, że np. w kłótni zatracimy się dążąc do wygrania sporu i dopiero po ochłonięciu zdamy sobie sprawę z tego, że dążenie to kosztowało nas zbyt wiele.
Emocje wpływają również na oceniający koloryt spostrzeżeń (pozytywne poprawiają ocenę, negatywne obniżają). Często jest to wykorzystywane w reklamach, w polityce.
2) funkcja aktywacyjna – emocje dostarczają energii koniecznej do uruchomienia i przeprowadzenia różnych operacji poznawczych. Np. dzięki emocjom i motywacji człowiek potrafi przez długi czas angażować się w pewną aktywność poznawczą.
W teorii gotowości percepcyjnej zwraca się uwagę na to, że procesy emocjonalne oraz motywacyjne mogą wpływać na łatwość dostępu do różnych kategorii zapisanych w pamięci. Kategorie naładowane emocjonalnie są łatwiej aktywizowane i łatwiej można uzyskać do nich dostęp.
Emocje a przetwarzanie informacji
- pozytywne – rozszerzają zakres uwagi i jednostka potrafi odbierać zdecydowanie większą pulę bodźców. Ponadto ułatwiają heurystyczne przetwarzanie danych i odstępowanie od reguł
- negatywne – prowokują do bardziej systematycznego i kontrolowanego przetwarzania informacji. Ponadto przy emocjach negatywnych następuje zawężenie pola uwagi i koncentracja na bodźcach zagrażających, krytycznych (pamięć tunelowa). Np. obserwując zagrażającą scenę koncentrujemy się tylko na tych elementach krytycznych. Dzięki temu możemy zarejestrować te elementy sceny, które mają podstawowe znaczenie dla poradzenia sobie z tymi zagrażającymi zdarzeniami.
3) funkcja „modulacyjna” – emocje dostarczają takiej ilości energii, która zapewnia optymalne funkcjonowanie procesów poznawczych; funkcja ta może załamywać się, gdy emocje są bardzo silne i trwają bardzo długo, albo też jednostka nie potrafi zrobić nic, aby sobie z nimi poradzić. Podstawowe znaczenie, choć raczej jako swego rodzaju parafraza mają tutaj prawa Yerkesa-Dodsona, a zwłaszcza pierwsze z tych praw, które głosi, że istnieje krzywoliniowy związek między poziomem pobudzenia a sprawnością działania. Wynika z niej, że organizmy najsprawniej funkcjonują przy pośrednich poziomach napięcia emocjonalnego.
4) funkcja metapoznawcza – związana jest z orientacją we własnych procesach poznawczych i wyborem takich procedur poznawczych, które mogą być najbardziej efektywne w danej sytuacji. Rozwiązanie problemu prowadzi do emocji pozytywnych, a jego brak tudzież rozwiązanie niedoskonałe pozostawiają nierozładowane napięcie. Emocje pozytywne mają wartość wzmocnienia (np. radość występuje po sukcesie i ponieważ jest miłym odczuciem, tym bardziej nas motywuje do dalszego działania i osiągania sukcesów). Emocje negatywne sygnalizują konieczność podjęcia jakichś działań, które służą naprawie bieżącego stanu.
Ta funkcja emocji jest funkcją paradoksalną, ponieważ procesy sterowane przez starsze ewolucyjnie okolice mózgu kontrolują w pewien sposób procesy zależne od młodszych ewolucyjnie struktur mózgu.
Źródło:
Maruszewski T. Psychologia poznania strony 393-399.
Strelau J. Psychologia podręcznik akademicki, tom II
Salma
Wysłany: Wto 21:14, 07 Lut 2006
Temat postu: W procesach poznawczych:
1) Orientacyjna
- emocje dostarczają info. o otoczeniu z punktu zaspokajania potrzeb;
- zaburzenie tej funkcji prowadzi do zmian w funkcjonowaniu psychicznym i w zachowaniu
2) Aktywacyjna
- dostarczają energii, są układem zasilania dla procesów poznawczych
- procesy emocjonalne i motywacyjne mogą wpływać na łątwość uzyskiwania dostępu do różnych kategorii zapisanych w pamięci
3) Modulacyjna
- moduluje ilość energii potrzebnej do optymalnego funkcjonowania poznawczego
- dotyczy związku między emocjami a sprawnością procesów poznawczych
- prawo Yerkesa-Dodsona: istnieje krzywoliniowy związek między poziomem pobudzenia a sprawnością działania
4) Funkcja metapoznawcza
- zapewnia orientację we własnych procesach poznawczych i wybór takich procedur poznawczych, któe mogą być efektywne w danej sytuacji
- dostarczają one info na temat wyniku procesów poznawczych
(Maruszewski, Rola emocji w procesach poznawczych)
Maxivitt
Wysłany: Pon 17:48, 06 Lut 2006
Temat postu: 19. Jakie funkcje mogą pełnić emocje?
Jakie funkcje mogą pełnić emocje?
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin