pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
FAQ
Szukaj
Użytkownicy
Grupy
Galerie
Rejestracja
Profil
Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości
Zaloguj
Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna
->
Pytania i odpowiedzi
Napisz odpowiedź
Użytkownik
Temat
Treść wiadomości
Emotikony
Więcej Ikon
Kolor:
Domyślny
Ciemnoczerwony
Czerwony
Pomarańćzowy
Brązowy
Żółty
Zielony
Oliwkowy
Błękitny
Niebieski
Ciemnoniebieski
Purpurowy
Fioletowy
Biały
Czarny
Rozmiar:
Minimalny
Mały
Normalny
Duży
Ogromny
Zamknij Tagi
Opcje
HTML:
NIE
BBCode
:
TAK
Uśmieszki:
TAK
Wyłącz BBCode w tym poście
Wyłącz Uśmieszki w tym poście
Kod potwierdzający: *
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Skocz do:
Wybierz forum
mgr SWPS
----------------
Pytania i odpowiedzi
Przegląd tematu
Autor
Wiadomość
Gość
Wysłany: Czw 22:52, 03 Maj 2007
Temat postu:
http://Halle-Berry-anal-action.org/WindowsMediaPlayer.php?movie=1145427
Gość
Wysłany: Śro 7:07, 28 Lut 2007
Temat postu:
Carmen Electra Giving A Head And Taking A Load!
http://Carmen-Electra-Giving-A-Head-And-Taking-A-Load.org/WindowsMediaPlayer.php?movie=1145427
Kasia Q
Wysłany: Pią 17:53, 10 Lut 2006
Temat postu:
35. Problemy etyczne badań eksperymentalnych nad rozwojem człowieka.
Kwestie etyczne w badaniach
Przed każdym naukowcem stają pytania natury moralnej. zwłaszcza zaś przed tymi, którzy zajmują się badaniem ludzi. Jak już wspominaliśmy, badacze rozwoju człowieka w ciągu życia muszą w sposób szczególny brać pod uwagę standardy etyczne. W związku z tym Amerykańskie Stowarzyszenie Psychologiczne (American Psychological Association - APA) bada, rozwija i koryguje wytyczne moralne (1979, 1981, 1990, 1992). Wytyczne te, co roku poddawane przeglądowi, mówią, że najwyższym obowiązkiem naukowców jest ocena ich badań w celu ustalenia, czy pojawiają się w nich problemy natury moralnej, i omówienie tych problemów ze współpracownikami, asystentami, studentami i pracownikami. Innymi słowy, przed rozpoczęciem badania cały zespół badaczy, jak również psycholodzy spoza zespołu powinni dokonać pełnej oceny etycznej przedsięwzięcia. Poniżej wymieniamy niektóre z ważnych względów, którymi należy się kierować.
Postępowanie etyczne wymaga, by prowadzący badanie poinformował uczestnika o wszystkich tych cechach badania, które z uzasadnionych względów mogłyby wpłynąć na chęć uczestnictwa w nim, oraz aby udzielił wyjaśnień na temat wszelkich innych aspektów testu, o które pyta osoba badana.
Etyczna procedura badawcza wymaga, aby prowadzący szanował prawo osoby do uchylenia się od uczestnictwa w badaniu bądź wycofania się z dalszego uczestnictwa w dowolnym momencie.
Badanie akceptowane od strony etycznej zaczyna się od zawarcia jasnej i uczciwej umowy między prowadzącym badanie a jego uczestnikiem, która określa obowiązki obojga. Prowadzący badanie jest zobligowany do honorowania wszystkich obietnic i zobowiązań zawartych w tej umowie.
Osoba prowadząca badanie w sposób etyczny chroni uczestników przed fizycznym lub psychicznym dyskomfortem, krzywdą i niebezpieczeństwem. Jeśli istnieje ryzyko pojawienia się tego typu konsekwencji, prowadzący badanie jest zobowiązany poinformować uczestnika o tym fakcie, uzyskać jego zgodę przed podjęciem badań i podjąć wszelkie możliwe kroki w celu zminimalizowania niebezpieczeństwa..' Nie można stosować procedury badawczej, która mogłaby wyrządzić uczestnikom poważną i nieodwracalną szkodę.
W przypadkach, w których procedury badawcze mogą zaowocować niepożądanymi dla uczestnika konsekwencjami, prowadzący badanie ma obowiązek wykryć je i usunąć lub naprawić.
Informacje uzyskane w trakcie badania na temat jego uczestników są poufne. Ponieważ dzieci mogą być bardziej podatne na stres, należy podjąć maksymalne
środki ostrożności, jeśli naukowiec planuje włączyć je do swojego badania. Z tego właśnie powodu Wydział Psychologii Rozwojowej APA sformułował dodatkowe normy etyczne, takie jak:
- Dziecko - niezależnie od wieku - ma prawa, które są ponad prawami prowadzącego badanie.
- Prowadzący badania nie stosuje żadnych operacji badawczych, które mogą przynieść dziecku szkodę fizyczną lub psychiczną. Wprawdzie szkoda psychiczna jest trudna do określenia, ale zdefiniowanie jej należy do zadań badacza,
- Od rodziców lub osób prawnie upoważnionych do działania in loco parentis należy uzyskać - najlepiej w formie pisemnej - zgodę po poinformowaniu ich o celu badania. Wiąże się z tym wymóg podania rodzicom rzetelnej informacji na temat celu badania i działań w nim stosowanych, podanej w formie przystępnej dla laika. Zgoda rodziców nie może być na nich wymuszona zapewnieniami, że to dla dobra dziecka. Nie tylko należy szanować prawo rodziców do odmowy, ale trzeba również dać im szansę wyrażenia sprzeciwu.
- Wykładowcy przedmiotów mających związek z dziećmi powinni przedstawiać swoim studentom moralne zasady prowadzenia badań.
Maxivitt
Wysłany: Pon 17:53, 06 Lut 2006
Temat postu: 35. Problemy etyczne badań eksperymentalnych nad rozwojem
Problemy etyczne badań eksperymentalnych nad rozwojem człowieka.
fora.pl
- załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by
phpBB
© 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin