|
pytania na egzamin magisterski SWPS Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Maxivitt
Administrator
Dołączył: 28 Lis 2005
Posty: 56
Przeczytał: 0 tematów
Skąd: z nienacka
|
Wysłany: Pon 17:50, 06 Lut 2006 Temat postu: 25. Ograniczenia badań podłużnych nad rozwojem człowieka. |
|
|
Ograniczenia badań podłużnych nad rozwojem człowieka.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
rooles
Dołączył: 09 Lut 2006
Posty: 15
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Wto 18:20, 28 Mar 2006 Temat postu: Re: 25. Ograniczenia badań podłużnych nad rozwojem człowieka |
|
|
Maxivitt napisał: | Ograniczenia badań podłużnych nad rozwojem człowieka. |
W badaniu podłużnym badacz zbiera dane na temat tej samej grupy w pewnych odstępach czasu na przestrzeni dłuższego okresu, kilku, a czasem nawet kilku dziesięciu lat. Badanie to jest kosztowne, wymaga wiele czasu i poświęcenia. Przy ponawianiu badań po kilku miesiącach, czy latach, często traci się kontakt z niktórymi badanymi, którzy przeprowadzają się, umierają lub po prostu nie chcą dłużej brać udziału w badaniu. Do zbierania danych potrzeba dużej liczby personelu. Ponieważ zbieranie danych trwa przez cały czas eksperymentu, potrzeba wiele czasu na ich interpretację. Wymaga to wielu nakładów pieniężnych.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
mk
Gość
|
Wysłany: Śro 11:42, 05 Lip 2006 Temat postu: |
|
|
ogólnie o trudnościach badań podłużnych:
Główna trudność to odpowiedni zestaw rzetelnych i trafnych narzędzi badawczych, i to w kilku – równoległych- wersjach, na przykład równoważne wersje skal postaw kwestionariuszy czy testu wiadomości. Problem ten pozornie znika, gdy posługujemy się obserwacją i skalami szacunkowymi, wraca natomiast, gdy narzędziem zbierania danych jest rozmowa czy technika projekcyjna. Kilkakrotne dokonywanie pomiarów – nawet gdy dysponujemy dobrymi narzędziami – samo w sobie jest czynnikiem, który zniekształcać może uzyskiwane wyniki i wywoływać u badanych specyficzne nastawienie do dalszych badań. Ponadto przy prowadzeniu badań przez kilka lat rudno utrzymać początkową liczebność grupy. Dodatkowym czynnikiem zakłócającym może być wchodzenie badanych w interakcje z badającymi (poznają się coraz lepiej w trakcie kolejnych spotkań), z kolei wprowadzanie na każdą sesję innego badacza również może spowodować zakłócenia ( np. obniżać zaufanie do badań czy naruszać poczucie bezpieczeństwa niektórych osób). Ważnym czynnikiem zakłócającym jest trudność w sprawowaniu kontroli nad specyficznymi dla każdej osoby naciskami biologicznymi i społecznymi oraz ich interakcjami, które mają decydujący wpływ na indywidualny przebieg jej drogi życiowej. W toku kolejnych sesji nadawczych badane osoby mogą coraz bardziej różnić się od siebie, co może zmniejszać czytelność analizowanych związków.
Strelau. J. ( 2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii (tom I). str. 250-251.
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Możesz pisać nowe tematy Możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|