Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna pytania na egzamin magisterski SWPS
Forum o pytaniach na examin magisterski SWPS
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Nowe pytanie 7.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
anka




Dołączył: 07 Paź 2008
Posty: 16
Przeczytał: 0 tematów


PostWysłany: Wto 10:44, 28 Paź 2008    Temat postu: Nowe pytanie 7.

Rozbieżność informacyjna źródłem motywacji (Gasiul, „Teorie emocji i motywacji”)

Hunt posługuje się określeniem „motywacji wewnętrznej” zakładając, że zachowanie jest kierowane przez złożone procesy informacyjne analogiczne do przebiegających w komputerach. Te ukierunkowujące, poznawcze procesy mają swoją własną wew. motywację lub wrodzone właściwości dynamiczne. Podstawą tej wew motywacji poznawczej jest natomiast rozbieżność miedzy informacyjnym sprzężeniem zwrotnym a wrodzonymi i wyuczonymi standardami. Hunt podkreśla bardzo wyraźne podobieństwo swojej wew motywacji poznawczej do starego filozoficznego pojmowania człowieka jako „istoty racjonalnej i dysponującej wolnością woli”.
Obecnie wielu psychologów zgadza się z tym, że warunkiem działania jest rozbieżność miedzy pożądanym stanem a stanem aktualnym. S. pożądane nazywa się z reguły standardami regulacji, kt stanowią pewnego rodzaju wartości lub punkty odniesienia i mają charakter wrodzony lub są rezultatem uczenia się. Standardy tworzą hierarchię od najmniej istotnych do standardów o najwyższym znaczeniu. Co pozwala odczytać źródła motywacji oraz określić jej intensywność (najbardziej intensywną motywację będą wzbudzały rozbieżności miedzy stanem aktualnym a najważniejszymi dla danej osoby standardami). W wyniku rozbieżności miedzy stanem aktualnym a standardem następuje uruchomienie działań. Ponadto działania są uruchamiane tez wtedy, gdy człowiek przewiduje możliwość powstania tego typu rozbieżności – wówczas podejmowane zadziałania zapobiegawcze. Ten rodzaj mechanizmu może być traktowany jako mechanizm funkcjonowania potrzeby. W zależności od charakteru rozbieżności, od treści standardów można wnioskować o różnych rodzajach potrzeb. Tego typu schemat myślenia występuje tez w teorii motywacji Pribrama.
Motyw jak piszą Miller, Galanter, Pribram składa się z 2 niezależnych części- wartości i intencji. Wartości odnoszą się do obrazu, zaś intencja do planu.
Obraz jest całością zgromadzonej i zorganizowanej wiedzy organizmu o sobie samym i o świecie, w kt on zyje. Obraz wskazuje na posiadanie doświadczeń, wyuczonych ocen, relacji, pojęć itd.
Plan to każdy hierarchiczny proces zachodzący w organizmie, zdolny do kontrolowania porządku, w jakim powinny być wykonywane sekwencje operacji. Plan – analogiczny do programu w komputerze – pełni podstawową rolę ukierunkowującą za chowania. Funkcja aktywująca i jednocześnie korygująca trafność planów zależy natomiast od obrazów. Zmiany w planach mogą pojawiać tylko w następstwie informacji dopływających z obrazów (zmiany w obrazach mogą być z kolei dokonywane na podstawie realizacji planów).
Pribram wyróżniał pierwotnie 3 rodzaje obrazów: o. zdarzeń, o. kontrolne i o. osiągnięć, kt można porównać do wymienionych wyżej planów. O. zdarzeń powstają w wyniku kodowania informacji przez mózg. O. kontrolne stanowią reprezentację stanu organizmu i oznaczają odczucia stanów organizmu (np. odczucia pragnienia). O. osiągnięć (później określane już planami) są reprezentacjami wyuczonych oczekiwań dotyczących siły i zmiany siły wymaganej do wykonania zadania.
Podstawową jednostką, na podstawie kt budowane są obrazy i plany, jest TOTE (Test-Operate-Test-Exit = Sprawdzanie-Operacja-Sprawdzanie-Wyjście). Dane wejściowe porównywane są z ustalonym wcześniej standardem (faza pierwsza T - test), jeśli nie są one zgodne ze standardem, wówczas uruchamiana jest jakaś aktywność, jakaś forma zachowania (faza druga O - operacja). I dalej, jeśli w wyniku aktywności zostanie przywrócona zgodność ze standardem (faza 3 – T - test), to pojawi się faza 4 – wyjściowa (E - wyjście).jesli jednak nadal nie ma zgodności ze standardem, to pojawia się przejście do fazy operacji – czyli podejmowania innego rodzaju aktywności.
Przy przywróceniu zgodności następuje układ: T-O-T-E, natomiast przy braku możliwości przywrócenia zgodności mamy ciąg: T-O-T-O-T-O…T-E.
Jednostka TOTE może być pojmowana jako ogólny opis procesów biorących udział w regulacji zachowaniami – analogicznie do serwomechanizmu ze sprzężeniem zwrotnym w komputerach. Sprzężenie zwrotne nie jest pojmowane w kategoriach homeostatycznych. Służy ono do porównywania informacji i sprawdzania. Sprzężenie zwrotne jest samo w sobie informacją wskazującą na osiągnięcie lub nieosiągnięci jakiegoś stanu; jest formą regulacji. Jednostki TOTE różnią się poziomem, na jakim mogą przebiegać, od konkretnego (np. poziom odruchu) do abstrakcyjnego (poziom pojęć, języka, symboli).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
leon
Gość






PostWysłany: Pon 23:46, 14 Mar 2011    Temat postu: haha

Iście inżynierskie podsumowanie Smile)) Wyraźnie je oleję.
Powrót do góry
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum pytania na egzamin magisterski SWPS Strona Główna -> Pytania i odpowiedzi Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin